Mina bästa pluggtips

"Vad gör du nu för tiden?" "Jag pluggar"
 
Japp, det jag gör på heltid är att studera, som rättså många andra i min ålder. Jag älskar det. Kanske inte alltid såklart, men det är något speciellt att lära sig saker, anteckna, läsa, förstå, känna hur man faktiskt får mer och mer kunskap! Underbart! Just för tillfället är det rättså mycket i skolan och lite mindre tid för att pyssla, testa nya saker och annat trevligt jag vill göra och visa här! Därför passar det bra att jag sedan tidigare började på ett inlägg om att plugga. Jag tänkte dela med mig av mina bästa tips helt enkelt!
 
Jag utgår från högskolenivå. Alltså mycket eget ansvar, föreläsningar och tentor, men det här går ju att applicera på gymnasienivå eller kurser överlag! Vi kör igång!
 
Fina skrivböcker gör en glad...
...och allting lättare. Jag skriver alltid för hand. Mina bästa vänner är:
-Ett block jag kladdar i under föreläsningarna.
-Ett större "renskrivar"-block jag sammanfattar i efteråt med hjälp av eventuella power point m.m.
-Mapp för lösblad och häften
-Kalender
-Post-it
 
 
 Planera mera
Låter aptråkigt kanske men om man tänker ut en strategi i förväg blir det inte stressigt dagarna innan tentan. Jag planerar tillexempel alltid att skriva rent efter föreläsningar helst samma eftermiddag. Då bearbetar jag texten en gång till och kan bara gå tillbaka till mina anteckningar sista veckan. Har du inlämningsuppgifter så se till att göra dem i god tid. Vänta inte till sista timmen.
 
kalender: Avlastningen för min hjärna
Jag har en fysiskt kalender för jag tycker den är fin... men en i telefonen eller datorn fungerar ju precis lika bra. Skriv upp inlämningar, tenta-datum, "sista dagen för anmälan..." eller vad det nu kan vara. Jag skriver ofta upp vad jag ska göra under veckan i min kalender ex: "Läs sidorna 40-65" på måndag eller "Börja skriva på projektsammanfattningen" på onsdag.  Då får jag en överblick och det bästa av allt: Jag kan stryka det när jag är färdig! Så här rörig och härlig är den här veckan till exempel...
 
 
Gå på tråkiga föreläsningar
Högskolan är frivillig. Ofta är bara seminarier, exkursioner, tentor och gruppuppgifter obligatoriska. Det betyder att de flesta föreläsningar är helt och hållet frivilliga, trevligt va? Men det bästa man kan göra är att gå på ALLA föreläsningar. De är till för att du ska lära dig, även om man ibland tvivlar... Så även om man sitter där och håller på att somna av uttråkning så är det ändå alltid något ord, någon jämförelse, någon bild som fastnar! Det är så värt i slutet! Bara gör det, ta med lite (oprassligt) fika så klarar man det mesta!
 
 
 Vad är viktigt?
Den stora frågan; vad är viktigt? Har man en tre timmars lång föreläsning är det omöjligt att minnas varje ord. Men försök att lära dig vad som är viktigt. Vissa föreläsare säger saker som "Detta vill jag att ni ska kunna" eller "Detta kan komma som tentafråga"  Andra säger ingenting alls. Så snappa upp vad du tror är viktigt. Fokusera på stora grejer, som olika teorier, begrepp som används ofta, saker som är relevanta på flera plan. Oftast är siffror inte lika viktigt, eller datum, specifika namn m.m. Men så gissar jag att det skiftar väldigt mycket mellan utbildningar.
 
Våga fråga
Fattar du inte? Fråga! Räck upp handen! Känns det jobbigt (vilket det lätt gör om man är 100 pers i en sal) så fråga föreläsaren i pausen, maila efteråt, fråga dina kursare. Bara gör det! Oftast, nästan alltid, är du inte ensam om att vara osäker.
 
 
 Rebusarnas mästare
Så kommer det till att plugga in allt man hört, sammanfattat, skrivit ner. Alla har olika tekniker här. Vissa måste läsa upp saker högt för sig själv för att minnas, andra vill prata om det i grupp, vissa pluggar bäst genom att skriva samma sak om och om igen. Mina bästa tekniker är att göra rebusar när det gäller att lära min ord och namn. Jag lär mig väldigt mycket vetenskapliga namn på växter i skolan. Då ritar jag alltid upp små illustrationer som kan liknas vid rebusar för att jag ska komma ihåg. För andra är det kanske obegripligt men för mig så fungerar det utmärkt! Så när jag ska komma ihåg det vetenskapliga namnet för Rumsgran så ser min hjärna:
 
 
En anna en bra teknik för mig är att prata om det. Förklara för andra hur något fungerar, förklara en teori eller berätta historier. Jag brukar förklara för personer nära mig vare sig dem vill eller inte. Då får jag bearbeta fakta så att först jag förstår för att sedan kunna förklara det på ett enkelt sätt för någon annan. Detta är bäst att göra på personer som tycker om dig... Testa hellre på din mamma under en promenad än under en första dejt...
 
Gamla test och tentor
Det brukar alltid finnas tidigare års tentor i en kurs som man kan få läsa. Det ger en bra överblick på vilken nivå man ligger på, hur frågorna kan vara formulerade m.m. Men förlita dig inte för mycket på dessa! Upplägg kan ändras och nya delar kan ha lagts till i årets version av kursen.
 
 
Innan du startar ett bibliotek...
Vad jag har förstått så varierar det mycket mellan olika utbildningar hur mycket kurslitteratur man har. I min utbildning och bransch finns det väldigt lite vettig litteratur på vissa områden medan lärarstudenter verkar behöva ett helt bibliotek själva(?!) Min erfarenhet är att kurslitteraturen är ett kompement till föreläsningar och det räcker oftast att fokusera på dessa. Eventuellt läsa sidhänvisningar. Men huvudsaken i det hela är att undvik att köpa alla böcker direkt! Dyrt och ibland rättså onödigt. Kolla bibliotek, tidigare studenter, begagnat eller liknande innan du klickar hem 16 böcker till en och samma kurs.
 
 
 Ta en paus
Inse att du har en gräns för hur mycket du kan lära dig och för hur mycket du kan orka med. Blir det lätt att du gör för mycket kan det vara bra att sätta en gräns att du inte pluggar efter klockan 19 till exempel. Eftersom jag veckopendlar brukar jag nästan aldrig plugga på helgerna. Då kan jag vara helt ledig, men får också se till att göra färdigt under veckodagarna. Inse var din gräns är och hur du vill ha det, och man kan inte alltid kunna allt.