Satsa på ett friskt 2018!

 
Tror ni på nyårslöften? Nja säger jag. Känns lite utgånget men man kan ju inte komma ifrån att ett nytt år är en nystart! Jag hade väl egentligen inget nyårslöfte förra året, brukar vara något jag glömmer runt mitten på januari men där emot hade jag ett mål som jag intalade mig hela året, jag ville inte bli sjuk. Jag hatar att vara sjuk. Och nu menar jag såklart förkyldningar, ont i halsen och sånt, inte den typen av allvarliga sjukdomar som är svåra att styra över själv. Och Ja, under 2017 hade jag två små förkyldningar som varade i ungefär 2 dagar vardera och jag hade ingen frånvaro från skola eller jobb, woho!
 
Så 2018 vill jag gärna fortsätta på samma spår, vill jobba lite extra för att må bra och slippa täppta näsor och mossiga huvuden. Här är min strategi som är väldigt basic!
 
 
♥Drick ingefärsshots
Förra året skev jag om att göra egen ingefärsshot och jag har gjort flera omgångar sedan dess, främst på vårvintern dock då sjukdomar cirkulerar som mest. I tanke på hur den där vätskan bränner i halsen känns det rimligt att inga bakterier kan överleva... (okej förkyldning är väl ett virus men ändå.) Att göra egen shot är ändå ganska smidigt och känns värt för det blir mycket! Men jag har testat att köpa också och smakar väldigt likt så är man mer bekväm fungerar det nog minst lika bra! Här kommer en repris på receptet från förra året! 
 
Du behöver:
-1 liter vatten
-200 g ingefära
-Saft från två citroner
-1 dl honung
 
Gör såhär:
-Riv ingefäran fin och häll upp i en kastrull med vattnet. 
-Värm upp till 60 grader och håll temperaturen så jämnt som möjligt på 60 grader i 20 minuter. 
-Ta av från plattan och låt vätskan sjunka till 40 grader innan du tillsätter citronsaft och honung. Rör om väl!
-Sila allt och tappa upp på flaska!
-Drick ca 3-6 cl till frukost eller när du behöver lite extra nyttigheter!
 
 
♥Ät mycket frukt
Det har jag redan skrivit ett helt inlägg om och tror att jag hållt mig frisk för att jag äter mycket frukt! Känns bra att ha det som vana! Försök att få frukten som en rutin, exempelvis att alltid ha skrivad frukt i gröten, att alltid göra en mellanmålssmoothie eller att ta med en frukt att äta på fikarasten. Och såklart, se till att ha frukt hemma som du tycker om...
 
♥Vara utomhus
På mitt jobb är jag väldigt mycket utomhus, i alla väder. När jag inte jobbar vill jag gärna ut en runda eller vara ute och aktivit röra på mig på något sätt! Tror helt klart det kan bidra. Tycker även att de gångerna jag väl varit täppt i näsan så blir det bättre av att gå en runda i lagom tempo än att sitta inomhus hela dagen.
 
 
♥Drick mycket vatten
Jag kan helt ärligt vara ganska kass på att dricka mycket vatten i vanliga fall men känner jag att jag är ovanligt trött eller håller på att bli sjuk är det extra vatten som gäller. (Och sen brygd på hackad vitlök, citron, ingefära och honung men det är så äckligt att jag enbart har det som ett tips inom parentes för de som vågar).
 
Sånt jag skrivit innan som kan hjälpa!
Ingefärsshot
Tips för mer frukt
Varma listan
 
Har ni några förhoppningar och mål med det nya året?
 
 

Dina tankar: