Vad gör en trädgårdsingenjörsstudent?

 
Under det här året jag haft min blogg har det då och då dykt upp frågor om min utbildning! Anledningen tror jag är att det  inte finns överdrivet mycket att läsa om trädgårdsingenjörsprogrammet vid SLU runt om på internet. Den har bara funnits sedan 2008 (tror jag det var).  Jag själv sökte runt en massa på internet innan jag började för att få ledtrådar om vad som väntade. I morgon, 1 mars, släpps antagningsprovet så därför tänkte jag dela med mig av hur en dag kan se ut som Trädågrdsingenjörsstudent! Tanken var att jag skulle göra det här redan för två veckor sedan...men jag blev iväglurad på fika i Lund hela eftermiddagen jag egentligen tänkte dokumentera och jag kände inte att det var en representativ plugg-dag... Så jag gjorde ett nytt försök i torsdags och så här kan det alltså se ut!
 
För den som inte vet går jag alltså Trädgårdsingenjörsprogrammet med designinriktning vid Sveriges lantbruksuniversitet på Alnarp. Vill du ha en sammanfattning av hela utbildningen har jag skrivit om det HÄR!
 
(En ej datoranpassad hemsida...)
 
Jag läser en kurs just nu som heter Projektkurs- trädgårdsdesign. Den är väldigt självständig och jag har ungefär en föreläsning i vecka och två frivilliga handledningstillfällen. Projektet vi jobbar med är ett riktigt "fall" där en bostadsrättsförening vill ha ett gestaltningsförslag till deras bostadsgård som ska göras om i samband med ett dräneringsarbete.
 
 
Mycket schemafri tid betyder mycket eget ansvar. För att få saker gjorda såg jag till att vara i skolan vid niotiden och slog mig ner i biblioteket. Fördelen med att jobba i skolan är att jag är mer mån om att vara effektiv än om man jämför med hemma och så finns här scanner och A3-skrivare. Dagens första mål var att färgsätta de perspektivbilder jag gjort dagen innan som jag scannat in.
 
 
Vi jobbar framför allt mycket i planer men för att de personer som inte jobbar i plan varje dag också snabbt ska kunna uppfatta gestaltningen får man illustrera på andra sätt också. Min starka sida är att teckna för hand så det är det jag satsar på! Har inte bestämt mig än vad jag tycker om att färglägga i photoshop men jag testar lite hur jag vill jobba fortfarande.
 
 
Dagens andra punkt var att göra en illustration över vegetationsutvecklingen på platsen. Det är ju just det som är så spännande med trädgårdsarkitektur om jag jämför med till exempel inredningsarkitektur: Växter ändrar sig och växer med tiden. Om ni undrar hur tusan det där strecket ska förklara det så får ni snart se!
 
 
Det här är en bibel! Stadsträslexikon som jag fick i julklapp. Med den som hjälp...
 
 
...Fick jag fram ungefär hur träden kommer ändra sig i höjd och bredd från nyplantering till 20 år framåt. För att kunna överföra de här skisserna från skisspapper till vanligt papper behövde jag ett ljusbord. Det finns inte i biblioteket så jag väntade med det en stund.
 
 
Istället tog jag tag i att påbörja en materialbeskrivningslista som ska finnas med i inlämningen. Inte jätteroligt i bild men innebär att jag beskriver de oorganiska materialen i gestaltningsförslaget.  Letar upp vilka storlekar på stenplattor som ska användas, kornstorlekar på grus, mängd per kvadratmeter, fabrikat osv.
 
 
Sen petade jag runt på detaljer i markplaneringsplanen, tog lunch och kom fram till att vädret var för dåligt för att gå en sväng i parken.
 
 
Efter lunch var det handledning i en sal med ljusbord, woho! Jag hade verkligen velat ha ett eget ljusbord...och en scanner...och en A3-skrivare. En dag alltså...
Nu skulle vegetationsutvecklingssnitten bli snyggare! Försökte ta en bild på ljusbordet när det var igång men blev superrandigt så här är det släckt istället.
 
 
När träden väl är på riktigt papper var det bara att göra det roliga kvar! Att illustrera det så det blir mer lättläst.
 
 
Inscannat och färdigt! Vid nyplantering, efter 5 år och efter 20 år. (Två stora risiga syréner kommer tas ner efter 20 år när de andra träden växt upp om ni blev förvirrade av hur de plötsligt verkar ha blivit mindre).
 
 
Efter handledningen där jag fått svar på lite frågor om inlämningen av kursansvarig var jag tillbaka i biblioteket och försökte hitta ritningar på spaljéer och pergolor som jag skulle kunna hänvisa till i mitt gestaltningsförslag. Det var ganska klurigt att hitta en som såg ut som jag ville och då blev lösningen att göra en själv. Då jag inte är snickare och inte har behövt ha skalenliga ritningar på snickerier innan var blev det en utmaning att fundera ut hur allt skulle hänga ihop.
 
 
Efter lite skissande begav jag mig hem igen vid  tretiden och beslöt mig för att leta inspiration till mina snickerier i från lite trädgårdsböcker. Där någonstans var den plugg-dagen slut!
 
Så kan det alltså se ut. Men det är absolut inte så här i alla kurser. Jag går ju sista året så det gör att vi är ganska bekväma med att jobba självständigt. I tidigare kurser har det varit mycket mer schemalagt.  Vissa kurser är nästan bara föreläsningsbaserade och vissa är som den här. Men jag tycker ändå den här dagen representerade vad vi gör rättså bra! Det är både illustrationer för hand och i dator. Det är tekniska delar och estetiska. Levande material som ändras med tiden och oorgansiska material som ska hålla och vara snygga på en plats i många många år. För mig är det här en optimal blandning!
 
Är du sugen? Spana in antagningsprovet i morgon i så fall! Du hittar det på SLU:s hemsida.  Har du frågor så ställ dem bara, tycker det enbart är kul att få tjata på om något jag gillar! 
 

Uppgradera en tavla

 
Nu är det dags för Monthly Makers! 
Februaris tema är LOPPIS och jag tycker det är ett perfekt tema för att skapa! Det finns många sätt att tolka och jag har haft flera idéer! Men tiden fanns inte för att leta upp det jag tänkt så jag kommer antagligen bjuda på det senare i vår! (Kika in hos månadens värd Stina om du missat den här braiga grejen!)
 
Men vad blev det då? En liten tavla! Känns som det blivit som ett genomgående tema för mina senaste bidrag; färg och tavlor! Idéen jag tänker visa idag är inte min egen från grunden utan jag stötte på Leroy´s Place (<--Titta titta!)  redan för flera år sedan. Leroy´s Place är vad jag har fattat det som en tjej som är väldigt kreativ och gör bland mycket annat tavlor. De är baserade på redan befintliga landskapsmålningar m.m. som sedan fått ett mer spännande inslag; Kanske en enhörning bakom träden, ett monster i bergen osv.  Jag verkligen älskar den här idén och varje gång jag är på secondhand och loppis spanar jag in tavlorna och tänker på alla vidunder som skulle kunna bo i dem!
Jag gjorde en för något år sedan som blev såhär:
 
 
Vill du också testa? Här kommer min beskrivning!
 
Du behöver:
-Tavla
-Blyertspenna
-Sudd
-Färg
Vad det gäller färgval så beror det mycket på vad det är för målning och vilken känsla du vill få fram. Antingen gör du det väldigt tydligt att du målar ett pålagt inslag och kör med kontraster eller så försöker du hitta den teknik som efterliknar tavlan mest. Jag använde i allafall vanliga akvarellpennor.
 
(-Färg och penslar om ramen är skadad)
 
 
Gör såhär:
 
-Har du som jag en tavla med tråkig ram så börja med att torka av dammet och måla ramen så den ser fin och fräsch ut!
 
Lite otydligt på bilden med det vita i kanterna är från att ramen är skavd, hela den yttersta delen fick bli svart istället.
 
 
-Tänk ut hur du vill att ditt inslag ska vara! Jag tänkte att ett havsdrake (?) hade piggat upp min lilla tavla. Börja skissa försiktigt i blyerts.
 
 
-När du känner dig nöjd med placering och motiv kommer det läskiga: På med färgen! Börja lite försiktigt först. Har du färgpennor som jag så var försiktigt så du inte skadar ytan under med vassa vässade spetsar.
 
 
-Tänk på perspektiv och vad som är bakom och framför, långt borta och nära!
 
 
-Jag la till lite extra svansar för att det var kul och där var det klart!
 
 
-Tycker den blev ganska söt! Att tavlan kostade 20 kronor och övrigt material hade jag hemma är ju alltid ett stort plus! Kanske har du redan en gammal tavla i förådet eller på vinden som du inte kan med att göra dig av med? Då kanske du kan göra det här pysslet helt gratis!
 
 
I den här hyllan finns det mer än ett DIY! Dalahästen kan du läsa om HÄR och den lilla ormbunkstavlan HÄR!
 
 Sen vill jag också säga att det kan vara bra att läsa Mikaelas blogginlägg HÄR om plagiat som jag läste precis efter att jag knåpat ihop min tavla. Det är väldigt tänkvärt i den här DIY-världen som finns till för att inspirera och skapa men inte utnyttja andra.
 

Läs dina gamla dagböcker

 
Skriver ni dagbok? Eller har ni gjort? Jag skrev väldigt mycket dagbok under en relativt kort period mellan 2011 och 2013. Trots att det bara är knappt 3 år så är jag otroligt glad över alla de där sidorna jag klottrade ner på kvällarna. Det var under de här åren jag bodde på elevhem och gick på gymnasiet, var 16-17-18 och helt övertygad om att jag nu var vuxen! Förra veckan skulle jag kolla upp en grej jag visste att jag förevigat i mina dagböcker och blev lite fast. Bläddrade runt och skrattade åt mig själv eller blev lite rörd. Dagens "Göra" blir alltså: Plocka fram dina gamla dagböcker och kastas tillbaka till ditt forna jag!
 
Du behöver:
-Dagböcker (Helst dina egna...)
 
Gör såhär:
Läs! Återupplev hur du var, tänkte, gjorde. Fascineras över hur du förändras eller inse att du tänker precis likadant som för flera år sedan. 
 
(GIF) Jag skrev alltid med rött bläck...Minns inte hur många röda pennor jag tog slut på...med det var måååånga.
 
 
Ibland behövdes det tydligen förklarande illustrationer...
 
 
I marginalerna skrev jag också ner låtarna jag lyssnade på när jag skrev. Efter studenten samlade jag ihop alla nedklottrade låtar och fick ett soundtrack till min gymnasietid. (Hatade när de röda pennorna tog slut och jag var tvungen att skriva med svart.)
 
 
Skrev du inte dagbok men är ändå sugen på lite nostalgi?
 
♥Bläddra igenom gamla bilder i din dator eller utskrivna i album (eller röriga blandade buntar av foton i någon låda...)! Spana gärna in mina fotoalbum jag skrivit om HÄR.
 
♥Jag upptäckte att Facebook har alla chatt-konversationer sparade sedan 2011. Det kan vara väldigt spännande att titta tillbaka och se vad man pratade om för 6 år sedan med sina vänner!
 
♥Lyssna på musiken du lyssnade på vid en viss period i livet. Minnen blir extra tydliga med musik!